Τέλος εποχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα με τα πρώτα 12 μη κρατικά πανεπιστήμια. Ποια τα 2 που ανοίγουν ήδη από τον Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη. Πόσους εισακτέους θα έχουν.
Συνταγματικός κρίθηκε από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ο νόμος 5094/2024 για την ίδρυση και τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ενώ οι προσφυγές από πανεπιστημιακούς αλλά και συνδικαλιστικούς φορείς της ανώτατης εκπαίδευσης δεν έγιναν δεκτές.
Ετσι ανοίγει ο δρόμος για την λειτουργία 12 συνολικά μη κρατικών ΑΕΙ, με τους υποψήφιους φοιτητές να μπορούν να εγγραφούν σε αυτά από τον Σεπτέμβριο του 2025.
Για «ιστορική απόφαση» έκανε λόγο ο Κυριάκος Πιερρακάκης, πρώην υπουργός Παιδείας, ο οποίος ήταν στο «τιμόνι» της προσπάθειας θεσμοθέτησης του νόμου με τη νυν υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, να δηλώνει πως η απόφαση του ΣτΕ, «ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση μιας ιστορικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης».
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ, η οποία έκρινε ως συνταγματική την ίδρυση Μη Κρατικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας, υπό αυστηρούς όρους και με προϋπόθεση την εναρμόνισή τους με το ευρωπαϊκό δίκαιο: «Δεν αποκλείεται κατά το Σύνταγμα η ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων αλλοδαπών πανεπιστημίων προερχομένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από χώρα συμβεβλημένη στην GATS, κατά τους όρους ειδικού νόμου, με τον οποίον διασφαλίζεται υψηλό επίπεδο σπουδών και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία».
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ, με πρόεδρο τον Μιχάλη Πικραμμένο, «στις 2.6.2025 και 13.6.2025 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας συνήλθε σε διασκέψεις υποθέσεων σχετικών με την εγκατάσταση και λειτουργία στην Ελλάδα Παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ). Οι υποθέσεις αυτές συζητήθηκαν κατά τη δικάσιμο της 11.4.2025, προκειμένου να επιλυθούν τα ζητήματα συνταγματικότητας και συμβατότητας με το ενωσιακό δίκαιο των διατάξεων του ν. 5094/2024.
Το Δικαστήριο έκρινε τα εξής:
Α. Οι διατάξεις των παρ. 5 και 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος, ενόψει και του σκοπού τους, που συνίσταται στην παροχή υψηλού επιπέδου ανώτατης εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 16, η οποία κατοχυρώνει την ελευθερία της εκπαίδευσης και την ακαδημαϊκή ελευθερία, ερμηνεύονται – σύμφωνα και με την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 28 του Συντάγματος αλλά και επί τη βάσει των αρχών της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της καλόπιστης συνεργασίας των κρατών μελών (αρ. 2 και 4 παρ.3 ΣΕΕ) – σε αρμονία με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικότερα, οι ως άνω συνταγματικές διατάξεις ερμηνεύονται ενόψει των νεότερων νομοθετικών και νομολογιακών δεδομένων του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία αφορούν την παροχή ανώτατης εκπαίδευσης (αρ. 165 ΣΛΕΕ), την ελευθερία εγκατάστασης (αρ. 49 ΣΛΕΕ), καθώς και το θεμελιώδες δικαίωμα ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με σεβασμό των δημοκρατικών αρχών (αρ. 14 παρ. 3 του Χάρτη). Επί τη βάσει των ανωτέρω, δεν αποκλείεται κατά το Σύνταγμα η ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων αλλοδαπών πανεπιστημίων προερχομένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από χώρα συμβεβλημένη στην GATS, κατά τους όρους ειδικού νόμου, με τον οποίον διασφαλίζεται υψηλό επίπεδο σπουδών και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία.
Κατόπιν τούτων, απορρίπτονται, κατά πλειοψηφία, τρεις αιτήσεις ακυρώσεως που έχουν ασκηθεί από Καθηγητές Α.Ε.Ι. και την ΠΟΣΔΕΠ.
Β. Το σύστημα του ως άνω νόμου, ως προς τους όρους αδειοδότησης και λειτουργίας, δεν εισάγει υπέρμετρους περιορισμούς στην ελευθερία εγκατάστασης (άρθρο 49 ΣΛΕΕ).
Κατόπιν τούτου, απορρίπτεται, κατά πλειοψηφία, αίτηση ακυρώσεως των κολλεγίων»
Το περιεχόμενο των προσφυγών
Υπενθυμίζεται, ότι κατά του νόμου είχαν προσφύγει η ΠΟΣΔΕΠ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού), επτά Καθηγητές Πανεπιστημίου και ο κ. Γιώργος Κατρούγκαλος, πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, με την ιδιότητα του πανεπιστημιακού, σε συνεργασία με την ΠΟΣΕΕΔΙΠ ΑΕΙ.
Κοινή συνισταμένη των προσφυγών, ήταν η θέση ότι με το συγκεκριμένο νόμο παραβιάζεται το άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο απαγορεύει τη ίδρυση ιδιωτικών ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Ειδικότερα, η ΠΟΣΔΕΠ είχε προσφύγει στο ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι το Σύνταγμα προβλέπει την παροχή ανώτατης εκπαίδευσης αποκλειστικά από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, επομένως είναι αντίθετη με το Σύνταγμα η ίδρυση και λειτουργία ΝΠΠΕ (Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, των παραρτημάτων δηλαδή ξένων πανεπιστημίων). Για οποιαδήποτε μεταβολή, θα έπρεπε να προηγηθεί συνταγματική αναθεώρηση ενώ δεν ήταν αρκετή η επίκληση του ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου. Όπως αναφέρεται σχετικά με το νόμο για τα ΝΠΠΕ, υπάρχει η πρόβλεψη για ισοτιμία των πτυχίων τους με των ΑΕΙ, ενώ δεν απαιτείται για τους διδάσκοντες στα ΝΠΠΕ να έχουν τα αντίστοιχα προσόντα, ούτε τους παρέχει αντίστοιχες εγγυήσεις και νομικό καθεστώς για διασφάλιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας.
Προσφυγές είχαν καταθέσει και κολλέγια, τα οποία έθεταν ζητήματα περιορισμού της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, τα οποία θα προέκυπταν από την ίδρυση και λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων. Το ΣτΕ αποφάνθηκε ότι οι περιορισμοί που τίθενται δεν είναι υπέρμετροι, επομένως απέρριψε τις προσφυγές τους.
Σχετικά με τις ενστάσεις των κολλεγίων, μειοψήφισαν 11 ανώτατοι δικαστικοί, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο να εξετάσει εάν επιτρέπεται ή όχι η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων από Ευρωπαϊκή Ένωση ή από χώρες συμβεβλημένες με την GATS (General Agreement on Trade in Services).
Τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια
Οι φοιτητές, οι οποίοι θα μπορούν να ξεκινήσουν τη φοίτησή τους στα ιδιωτικά πανεπιστήμια από το Σεπτέμβριο του 2025, αναμένεται να ξεπεράσουν τους 6.000. Περίπου 100 με 120 αναμένεται να είναι τα προγράμματα σπουδών ενώ αρχικά, τα περισσότερα ιδιωτικά πανεπιστήμια πρόκειται να λειτουργήσουν στην Αττική και ορισμένα στη Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα, στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργήσει μη κρατικό πανεπιστήμιο του Ανατόλια και του City.
Σύμφωνα με τις αιτήσεις των αλλοδαπών πανεπιστημίων για ίδρυση ΝΠΠΕ το Σεπτέμβριο του 2025, ισχύουν τα εξής:
Η διαδικασία ελέγχου των ΝΠΠΕ από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία ακολουθεί ακριβώς ό,τι ισχύει με τις διαδικασίες και τα κριτήρια για τα δημόσια ΑΕΙ, περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια:
- την α’ φάση, όπου πραγματοποιείται έλεγχος του Φακέλου Αδειοδότησης από την ΕΘΑΑΕ και τον ΕΟΠΠΕΠ (για τις υποδομές).
- τη β’ φάση, κατά την οποία γίνεται η αρχική Πιστοποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών από την ΕΘΑΑΕ και δίνεται η Άδεια Έναρξης Λειτουργίας. Και την γ’ φάση, κατά την οποία πραγματοποιείται ετήσια καταγραφή των δεδομένων λειτουργίας από την ΕΘΑΑΕ καθώς και περιοδική πιστοποίηση Προγραμμάτων Σπουδών, και πάλι από την ΕΘΑΑΕ.
Πηγή: protothema.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου