Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΗΣ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ 1821

 


  O Λουμπούτ πασάς ξεκίνησε από Θεσσαλονίκη, με το ασκέρι του, για την Κασσάνδρα, με πρώτο σταθμό το χωριό Άγιος Μάμας. Λέγεται ότι εκεί συναντήθηκε με τον παπά- Στρατή ο οποίος του πρόδωσε το  γνωστό ύποπτο-ρηχό μέρος της διώρυγας.

Στη συνέχεια ο Λουμπούτ έστειλε, με τον Εβραίο  συνεργάτη του,  Ιωσήφ Περέζ, επιστολή στους επαναστάτες με την οποία τους καλούσε να καταθέσουν τα όπλα υποσχόμενος βέβαια γενική αμνηστία. Παρόντες στην ανάγνωση της επιστολής αυτής ήταν: ο Ε. Παππάς, ο Μεγάλος Γιαννιός, ο Αβραάμ από τη Βάβδο, ο Κατσάνης από την Άθυτο, ο καπετάν Αναστάσης από τα Παζαράκια, και ο Μαυρουδής Παπαγεωργάκης από τον Πολύγυρο. Όλοι αυτοί οι μαχητές απέρριψαν φυσικά με αγανάκτηση την Τουρκική αυτή πρόταση. Αναφώνησαν όπως ήταν φυσικό το γνωστό « μολών λαβέ». Ο Λουμπούτ έμεινε κατάπληκτος.  

 Έτσι ένα βράδυ, την πρώτη Νοεμβρίου 1821 (με το παλιό ημερολόγιο), εορτή των Αγίων Αναργύρων, ξημέρωμα, (ώρα 1:30 πρωινή) ο Λουμπούτ πασάς επιτέθηκε τους Κασσανδρινούς μαχητές με το εξής στρατηγικό σχέδιο.

Ύστερα από έντονα πυρά πυροβολικού, στο Ανατολικό μέρος (Τορωναίος κόλπος) της διώρυγας, ενήργησε αλλεπάλληλες επιθέσεις πεζικού και ιππικού στο ίδιο αυτό μέρος. Έτσι η μεγάλη μάζα των Κασσανδρινών μαχητών μετατοπίστηκε προς το Ανατολικό μέρος όπου γινόταν η μεγάλη επίθεση των Τούρκων. Στο Δυτικό μέρος της διώρυγας (Θερμαϊκός κόλπος) παρέμεινε ο Μεγάλος Γιαννιός, ως αρχηγός, με λίγους μόνο μαχητές. Κάποια όμως στιγμή ένα μεγάλο τμήμα του Τούρκικου στρατού μετατοπίστηκε αιφνίδια προς το Δυτικό μέρος. Είχαν προφανώς την πληροφορία ότι εκεί ήταν ρηχά τα νερά και αφού έριξαν σάκους με μαλλιά και χώμα, σανίδια, βαρέλια και κλαδιά κατόρθωσαν να περάσουν, τακτικά τμήματα του στρατού τους, μέσα στην Κασσάνδρα, στα νώτα δηλαδή των ολίγων μαχητών του μεγάλου Γιαννιού, τους οποίους και εξουδετέρωσαν. Το κακό συνέχισε και με τους άλλους μαχητές και τελικά ακολούθησε ο γνωστός «χαλασμός» της Κασσάνδρας. 

Η παράδοση λέει ότι έγιναν μάχες και στα υψώματα του Πίνακα, της Κύψας και της Παλιόχωρας. Σχετικά δημοτικά τραγούδια αναφέρουν επίσης ότι έγιναν μάχες και στην Επάνω-χώρα, Λεκάνη,Παλαιόκαστρο, Στενάδια και υψώματα Αγίου Παντελεήμονα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία αυτή περιοχή είναι και σήμερα γνωστή με την τοπωνυμία «Ελληνικά».

Ο απολογισμός αυτού του αγώνα υπήρξε φρικτός. Πάνω από 10.000 άνθρωποι σφαγιάστηκαν και ο αριθμός των αιχμαλώτων άγνωστος. Η Κασσάνδρα έγινε «ολοκαύτωμα» των απίστων. Κανείς δεν ξέφυγε από το γιαταγάνι των Μουσουλμάνων και τη φωτιά των Εβραίων. Να πως περιγράφει αυτό το γεγονός,  ο εφημέριος της Βάλτας Παπαγιώργης.    «Ήμουν τότε εφημέριος στη Βάλτα. Κρύφτικα στο ταβάνι της εκκλησίας και από εκεί, επί 3 μέρες, μπόρεσα να παρακολουθήσω τις φρικαλεότητες που γίνονταν μπροστά στα μάτια μου. Η εκκλησία λεηλατήθηκε το ιερό μιάνθηκε. Το χωριό ήταν μέσα στις φλόγες. Ο ναός του Κυρίου χρησίμευε για στρατηγείο και καταφύγιο των Μουσουλμάνων και των Εβραίων. Έτρωγαν, έπιναν, χόρευαν, τραγουδούσα και μοίραζαν τα λάφυρά τους. Είδα να διαδραματίζονται πράξεις μιας κτηνωδίας πιο μισητής ακόμη. Άκουσα τους οδυρμούς και τα κλάματα των παιδιών που έπεσαν στα χέρια τους. Άκουσα τα μικρά αυτά πλάσματα να καταργούνται μέσα στην απελπισία τους τον ουρανό και τον Δημιουργό. Τα πτώματα έφραζαν τους δρόμους του χωριού κάτω από τα πόδια των χριστιανών, καρφώνονταν στους τοίχους και στα δένδρα και άναβαν φωτιές στη στιγμή. Δεν λυπούνταν ούτε τις γυναίκες. Είδα τους δήμιους να αρπάζουν τα παιδιά από την αγκαλιά των μανάδων τους και να τα τινάζουν στον αέρα ή να συντρίβουν το κεφάλι τους στο καλντερίμι και άλλα πολλά…»

Έτσι το «ολοκαύτωμα» της Κασσάνδρας είχε ολοκληρωθεί. Η γραφική και πευκόεσα Κασσάνδρα είχε μεταβληθεί σε άχαρο τοπίο, ενδιαίτημα γλαυκών και ορνέων με διεσπαρμένα εδώ και εκεί νεκρά σώματα αγωνιστών άταφα και άκλαφτα. Τα αγριοπούλια πετούσαν σκιαγμένα εδώ και εκεί και ο κόρακας έκραζε ολημερίς από ψηλά ώστε και πάλι ο λαϊκός ποιητής να τον ρωτήσει περίλυπα ήθελε: « Τι κλαις καημένε κόρακα , τι έχεις και όλο σκούζεις. Μη να διψάς για αίματα μη να πεινάς για λέσια? Πέρασε από τα Κύψελα και μέσα από τη χώρα, πέρασε από τον Πίνακα και σύρε στο Παλιόκαστρο και στην επάνω χώρα. Εκεί είναι τα αίματα εκεί είναι τα λέσια…»

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι η θυσία όλων εκείνων των παλληκαριών της ηρωικής Κασσάνδρας δεν απέβη «επί ματαίω». Όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο αντιπερισπασμός που έφερε στους Τούρκους η επανάσταση αυτή ήταν σοβαρός και μακροχρόνιος. Καθήλωσε επί εξάμηνο σχεδόν ισχυρές Τούρκικες δυνάμεις, στη Χαλκιδική γενικότερα μακριά δηλαδή από τις πολεμικές τους επιχειρήσεις στη Νότια Ελλάδα όπου βέβαια η επανάσταση « για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία είχε ήδη ξεσπάσει.

Ο πόλεμος αυτός των τότε Κασσανδρινών μαχητών, με τους 6 Τούρκους πασάδες, αποτελεί ίσως το σημαντικότερο ιστορικό γεγονός κατά την μακραίωνα ιστορία της Κασσάνδρας. 

ΤΙΜΟΛΕΩΝ ΜΑΚΡΟΓΙΑΝΝΗΣ Ομοτ. Καθηγητής ΑΠΘ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πρόγραμμα Φεστιβάλ Κασσάνδρας 2023

  ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ Καλοκαίρι 2023  29/07/2023 Μουσική Συναυλία με «The Italian Tenors» Μετά το sold out του 2019 στην Αθήνα, οι Ιταλοί Τενόροι περιοδεύουν σε όλη την Ελλάδα με ιταλικά τραγούδια και γνωστές άριες. Μετά από εμφανίσεις σε μεγάλες όπερες σε όλο τον κόσμο, οι τρεις από τους καλύτερους ιταλούς τενόρους της νέας γενιάς, ο Evans Tonon, ο Luca Sala και ο Sabino Gaita αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα δικό τους project και να παρουσιάσουν διάσημα ποπ αλλά και αγαπημένα κλασικά τραγούδια και άριες από γνώστες όπερες καθώς και τις επιτυχίες του ιταλικού ρεπερτορίου. Τρεις Τενόροι τραγουδούν μαζί το «Caruso» του Lucio Dala, το «Con Te Partiro» του Andrea Boccelli, διάσημα Ιταλικά τραγούδια της δεκαετίας του ’60, ναπολιτάνικα, αλλά και άλλα αγαπημένα τραγούδια που έγιναν παγκόσμιες επιτυχίες όπως το «Gloria» και το «Mamma Maria» και τα συνδυάζουν με τις ωραιότερες άριες από τις διάσημες όπερες του Verdi και Puccini, σε μια παράσταση γεμάτη εκπλήξεις που μας κάνει να ταξιδέψουμε από

Ανακοίνωση της τοπικής κοινότητας Πευκοχωρίου για την μη τέλεση του Πανηγυριού στο χωριό

 Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι έχει σχέση με το πανηγύρι που πραγματοποιείται κάθε χρόνο τον δεκαπενταύγουστο φέτος δεν θα πραγματοποιηθεί μετά την γνωμοδότηση  της τοπικής κοινότητας πευκοχωρίου που κατά την πλειοψηφία της ήτανε αρνητική  όχι τόσο ώστε να μη γίνει το πανηγύρι αλλά να γινόταν κάπου αλλού ώστε να μην εμποδιζόταν σε ένα προβληματικό χωριό με το θέμα κυκλοφοριακό να το επιβαρύνουμε ακόμα περισσότερο κλείνοντας δρόμους και δυσκολεύοντας κόσμο τουρίστες και επιχειρηματίες να ανταπεξέλθουν στις δουλειές τους και στην καθημερινοτητα τους.  Για αυτό το λόγο μην τα βάζετε με το δήμο για την μή τέλεση του πανηγυριού αλλά με την απόφαση της τοπικής κοινότητας και ο δήμος πολύ καλά έκανε και την εισάκουσε.. σίγουρα κάποιοι θα είναι δυσαρεστημένοι και κάποιοι ευχαριστημένοι δυστυχώς ή ευτυχώς όμως οι τοπικές κοινότητες είναι για να εισηγούνται αποφάσεις με γνώμονα αυτό που πιστεύουν σωστό. Του χρόνου να είμαστε υγιείς με όποιες αλλαγές προκύψουν στα τοπικά συμβούλια και στα δημ

Τροχαίο σοκ στη Θεσσαλονίκη - Χαλκιδική: Βγήκε από το ΙΧ του και τον σκότωσε φορτηγό

  Τραγικό  θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε πριν από λίγο σήμερα Δευτέρα 24 Ιουλίου με νεκρό άντρα στην Εθνική Θεσσαλονίκης - Μουδανίων. Ανακοίνωση εξέδωσε η  Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας  για το θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα. Η ανακοίνωση της αστυνομίας:  «Σήμερα (24 Ιουλίου 2023) και ώρα περίπου 11.55, στο 41ο χιλιόμετρο της Νέας Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Θεσσαλονίκη, Ι.Χ.Φ. όχημα που οδηγούσε ημεδαπός, συγκρούσθηκε με Ι.Χ.Ε. όχημα που οδηγούσε ημεδαπή και στη συνέχεια το παραπάνω φορτηγό όχημα εξετράπη της πορείας του και παρέσυρε 49χρονο ημεδαπό, το όχημα του οποίου είχε ακινητοποιηθεί επί της ανωτέρω οδού, με αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό του 49χρονου. Προανάκριση για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργεί το Τμήμα Τροχαίας Μουδανιών». * Φωτογραφία αρχείου